BIBLIOTEKOS ORKESTRAS
„Kas tas orkestras? Tai nėra kažkoks demonstravimas sugebėjimų. Tai yra buvimas kartu, palaikymas vienas kito. Kaip vienas mano draugas muzikantas Kenny sako: „Muzika nieko bendro neturi su muzika“. Turėdamas mintį, kad tai yra tarpusavio bendravimas, ryšys, draugystė, empatija ir t.t. Žinoma, yra garsas – kuo tu laisviau darai, tuo geresnis garsas gaunasi. Pasidaro kažkokia magija ir dėl to tu pradedi suprasti, kad gyventi yra visai tvarkoj. Tu išeini iš kažkokio materializmo, galvojimo, persigalvojimo. Patenki į visai kitą plotmę, kiti greičiai, kiti viskas ir ten yra, pavyzdžiui, dėl ko gali gyventi čia.“ D. Naujokaitis.
Plungės viešosios bibliotekos orkestras yra unikalus vienkartinis reiškinys. Orkestras suburtas iš įvairaus amžiaus vietos gyventojų, kurių dauguma neturi jokio profesionalaus muzikinio išsilavinimo. Orkestro paruošimą padėjo įgyvendinti profesionalus būgnininkas, perkusininkas ir kompozitorius Dalius Naujokaitis. Orkestras remiasi gyvosios kompozicijos ženklais. Muzika gimsta tiesiogiai pasirodymo metu, naudojant specifinius ženklus, kuriais vadovaujasi visi orkestro dalyviai.
Pagrindinis šio pasirodymo elementas – garsas, kuris tapo pagrindiniu veikėju, o orkestro dalyviai – tarsi gamtos jėgos, tokios kaip vanduo ar vėjas, turinčios įtakos garsui. Bendrystė, kurią vienijo garsas, išsiveržęs ne tik iš lūpų ar rankų, bet ir iš gilių vidaus klodų, sujungė visus dalyvius į vieną bendrą kūrybinį procesą.
Orkestro magiją kūrė patys įvairiausi ir netikėčiausi instrumentai, kuriais ypatinga duoklė atiduota garbingai vietos istorijai. Laiku savo partiją atliko visa tona specialiai renginiui atsivežtų paprastų akmenukų. Neatsiejama bibliotekos aplinkos dalis visada buvo ir yra akmenys-akmenukai. XVI a. rieduliai mena kadaise čia buvusios svarbios dvarvietės laikus (per restauraciją jie buvo iškelti į paviršių ir šiandien yra tapę vasaros lauko skaitykla).
Skambantys keramikiniai „varvekliai”, pasigaminti pačios projekto vadovės G. Gurevičiūtės, kūrė aliuziją į XIX a. čia stovėjusią Mykolo Oginskio dvaro vasaros oranžeriją. 2012 m. pradėjus restauruoti pastatą ir vykdant archeologinius kasinėjimus, čia surasti ne tik įspūdingi buvusios oranžerijos molinių plytų pamatai, bet ir nemažai keramikos vazų šukių.
Šokanti molinė kaukė sėkmingai kūrė senųjų, mistinių ir paslaptingų laikų įspūdį.
Jos autorė M. Dombrauskytė sako: „Galvoju, kad muzika yra patyrimas per klausos percepciją, tačiau mano pagamintas keramikos instrumentas „Paukštis” yra dar ir vizualiai patrauklus, tai – prieskonis visam pasirodymui. Žiūrovus stimuliuoti ne tik per muziką bet ir per vaizdą”.
Vienas iš atsineštų objektų garsui skleisti tai kriaušės iš uošvienės sodo. Jo savininkas, orkestro dalyvis K. Pocius sako: „Gimsta subkultūra, savo nuomonę, vaizduotę ir laisvę turinčių žmonių bendruomenė, o gal ir prie meinstrymo neprisitaikanti, savaip kurti norinti kontrkultūra. To Plungei labai reikia”.
Orkestrą deramai papildė žmogaus balsas – garsas – iš balkono, pripildytas skirtingų skaitovų intonacijų, jaudulio nuspalvintų balso vibracijų. Skaitovai buvo trys ir iš jų lūpų skambėjo jų pačių per kūrybines rašymo dirbtuves sukurtos legendos apie šią vietą.
O didelis šamaniškas būgnas, tik papildė istoriją praeities mitiškumu.
Daliaus Naujokaičio muzikos ženklų kalba leido interpretuoti ir konstruoti muziką realiu metu. Kaip sakė viena orkestro dalyvių, mušamaisiais grojusi Gabija: „Tik šiek tiek ženklų ir… Įsijungia intuicija, gebėjimas daugiau, aiškiau matyti ir girdėti. Įsijungia pati muzika.“
Bendra veikla ir užsimezgę nauji santykiai sujungė nepažįstamuosius į įvairius ir išsiskiriančius asmenis – drąsius ir nedrąsius, dėmesingus stebėtojus, smalsius tyrinėtojus. Orkestro nariai, vadovaudamiesi muzikos ženklų sistema, kūrė besikeičiantį garsų pasaulį. Garsai nutilo, o orkestras galbūt daugiau niekada nebesusitiks. Šis trumpalaikis performansas tapo akimirksniu, sujungusiu dalyvius ir žiūrovus, palikdamas juos su prisiminimais apie reikšmingą įvykį.
Tokie renginiai gali tapti akivaizdžiu pasipriešinimu provincializmo įtakai, iššūkiu esamai tvarkai, skatinančiu permąstyti savo vietą ir vaidmenį platesniame kultūros kontekste. Jie gali tapti ir kvietimu visiems dalyvauti šiame procese, išsilaisvinti iš kasdienybės rutinos bei drauge kurti naują, gyvą ir dinamišką kultūrinį gyvenimą.
VISO PASIRODYMO VIDEO ĮRAŠAS: PLUNGĖS VIEŠOSIOS BIBLIOTEKOS EKSPERIMENTINIS ORKESTRAS
Nuotraukų autorės – Remigija Vilniūtė ir Giedrė Ugianskė.